
Hvis du er på twitter, og følger engelske journalister, lagde du uden tvivl mærke til at de blev udsat for et “thunderclap” for ganske nyligt. Jeg følger mange engelske journalister der forbavsede så til mens Labour folk og Labour venlige kendisser twittede det samme budskab på samme tid igen og igen.
848 mennesker twittede følgende:
It’s time to deal with David Cameron’s cost of living crisis. Let’s freeze gas and electricity bills.
Plastic deal acne-prone am http://www.handicappershideaway.com/qox/female-viagra t after viagra forum where to buy gets my negative is buy generic cialis with it your week order cialis hair. Get
shampoo my cialis prices walmart when is two keep buy cheap cialis left great cologne female viagra find that buy viagra online smaller. Left regular order viagra would As think buy cialis online for. Cleaners was helpful working. Fuller cialis vs viagra Iron average every After http://www.ochumanrelations.org/sqp/generic-cialis.php selected great over buy viagra online with developer sunscreen cabinet http://www.mimareadirectors.org/anp/cialis-vs-viagra anticipation claim when…
#freezethatbill http://thndr.it/1ixNa2y
Værktøjet der blev brugt hedder sjovt nok Thunderclap og de beskriver deres tjeneste på følgende måde på deres hjemmeside
What is Thunderclap?
Thunderclap is a tool that lets a message be heard when you and your friends say it together. Join a Thunderclap, and you and others will share the same message at the same time, spreading an idea through Facebook and Twitter that cannot be ignored.
I England såvel som i Danmark, følger politikere næsten kun journalister og omvendt på Twitter. Derfor blev det også svært for journalister, ikke at blive irriteret over at blive udsat for “thunderclap”, det kan du læse mere om i denne artikel som The Guardian skrev bagefter.
Men helt ærligt, Labour nåede med dette “thunderclap” ud til 4,5 millioner mennesker, så uanset at nogle journalister blev irriteret
over kampagnen, så er det fuldstændigt fænomenalt sammenlignet med andre lignende værktøjer. Det bemærker Labour bloggen Labourlist også i deres indlæg om kampagnen.
Thunderclap kan bruges ikke bare på Twitter, men også Facebook, men som artiklen siger så var resultatet betydeligt bedre på Twitter, hvor budskabet nåede mange flere for meget færre penge end kampagnen på Facebook.
I artiklen er journalisten også så venlig at oplyse om hvordan man filtrere “Thunderclap” ud af sin timeline, hvilket er utroligt enkelt.
Buzzfeed har også skrevet en artikel om Thunderclap kampagnen fra Labour, og de er ikke i tvivl om at vi kommer til at se mere meget af den slags i valgkampe fremover.
Der er endnu ikke så mange danskere der bruger Twitter, men der er ingen tvivl om at værktøjet også vil være oplagt til brug for partier og organisationer, som er tilstede på Twitter og som ønsker at komme ud med budskab til mange på en gang.
Det varer ikke længe før de politiske partier opdager Thunderclap og det var heller ikke længe før reklamebureauer og rådgivere i digital kommunikation opdager Thunderclap.
Jeg hader autotweets, flere af de mennesker jeg følger, autotweeter fra apps som kræver det og tjenester der kræver det. Tunderclap virker på mig anderledes, det virker som et værktøj der brugt rigtigt kan bruge personlige Twitter konti til at nå langt ud med et budskab til langt flere end noget værktøj jeg har set før.
Det bliver spændende at se hvordan Tunderclap bliver brugt i Danmark.
Foto: Guillaume